Sunday, July 25, 2010

ketawa kecil ketawa besar


Hari itu adalah hari pertama sesi persekolahan bagi tahun 1977. Pada masa itu kami berada di dalam tingkatan satu di sebuah sekolah pekan yang agak dhaif dan ketinggalan daripada segala pembangunan.

Sejurus loceng berbunyi, seorang lelaki masuk ke kelas lalu memperkenalkan dirinya sebagai guru kelas kami. Pada hari pertama biasalah, cikgu masih belum memulakan pembelajarannya. Masa hanya digunakan untuk sesi kenal-mengenal antara satu dengan yang lain.

"Sekiranya awak ingin berjaya sehingga dapat ke luar negara awak mesti belajar pandai-pandai...." cikgu memulakan taklimat dengan kata-kata perangsang untuk murid-muridnya.

Belum sempat cikgu meneruskan ucapannya seorang murid perempuan mengangkat tangan lalu mengajukan soalan, "Cikgu! Kalau tak pandai macamana nak keluar negara?"

Kebetulan kami tidaklah di kategori sebagai murid-murid pandai. Sekadar pencapaian yang sederhana sahaja. Rasanya sudah habis ikhtiar kami untuk mendapat tahap pandai. Berada di kelas ini merupakan pencapaian paling pandai pernah kami capai.

Tentunya cikgu sudah faham dengan situasi ini. Dengan nada yang agak sinis cikgu menjawab, "Berdoa! Awak berdoalah dengan bersungguh-sungguh supaya awak mendapat jodoh dengan orang yang pandai."

Cikgu ketawa kecil. Murid-murid yang lain apa lagi, ketawa besarlah.

Sepuluh tahun kemudian... kami dikhabarkan sahabat perempuan tadi memang mendapat jodoh dengan orang pandai. Seorang profesor. Tugasnya bukan setakat di dalam negara malah di serata dunia. Sebut sahaja nama negara di dunia, hampir kesemuanya sudah dijejaki. Maka terkotalah impian sahabat perempuan tadi untuk keluar negara walau sekadar mengiringi suaminya bertugas. Mungkin kerana doanya yang bersungguh-sungguh!

Ketawa siapakah yang lebih besar sekarang? Yang nyata kami terkedu dan tidak mampu untuk ketawa lagi.

4 comments:

  1. salam abah,

    bagi saya cerdik pandai terletak pada tindak tanduk, bukan pada level mana kita belajar.

    cerita yang menarik. doa senjata mukmin.

    ReplyDelete
  2. Salam abah,
    Kadang2 kata-kata orang lain jadi asbab pendorong dan semangat untuk kita berjaya.

    Betul, mungkin doanya yang bersungguh-sungguh. Yakin dan bersungguh-sungguh. Insya-Allah.

    ReplyDelete
  3. salam cikli,
    mungkin betul kata cikli tu, kita boleh tengok sekarang ni ramai yang berkelulusan tinggi tetapi bertindak seperti budak sekolah rendah aje...

    pandai membuat undang-undang tetapi tidak pandai mengikut undang-undang.

    ReplyDelete
  4. salam nurr,
    begitulah... yakin dengan kekuasaan Allah dan bersungguh-sungguh memohon pertolongan-Nya. nescaya akan diperkenankan-Nya.

    Janji Allah pasti benar... bukan janji manusia.

    ReplyDelete