Tuesday, April 20, 2010

kisah 2 pemuda


Dikisahkan ada dua orang pemuda tinggal di sebuah negeri yang diberi nama Antah Berantah. Seorang tinggal di Mukim Hulu dan seorang lagi di Mukim Hilir.

Pemuda mukim hulu ini amatlah baik dan warak orangnya. Dikhabarkan tiada pernah melakukan sebarang dosa dan maksiat. Pendek kata, suci lagi menyucikan.

Pemuda mukim hilir pula teramatlah jahat dan samseng orangnya. Apa maksiat yang tidak pernah dia ceburi. Sebut kata yang haram, itulah amalan hariannya...

Dipendekkan cerita pemuda mukim hulu berasa amalan baiknya sudah terlalu banyak. Teringin pulak dia untuk melakukan sedikit dosa. Mengikut perkiraan matematiknya, dengan dosa yang sedikit tentu tidak akan menjejaskan pahalanya yang banyak. Lalu berjalanlah dia ke mukim hilir dengan niat untuk melakukan sekadar sedikit maksiat.

Hatta dalam masa yang sama pemuda mukim hilir pula telah sedar dan insaf akan kesalahan di masa silamnya. Mengalir air mata penyesalannya... lalu bertaubatlah dia. Maka berjalanlah dia ke mukim hulu untuk mencari keredhaan Allah dan menuntut ilmu agama.

Ditakdirkan Allah, apabila sampai mereka di sempadan mukim, berlakulah satu kemalangan yang amat dahsyat dan ngeri yang melibatkan mereka berdua...

Pada pandangan anda yang menyaksikan kejadian ini, siapakah yang patut anda selamatkan?

Wallahuaklam.

7 comments:

  1. buat baik biar sikit pong asal istiqomah dan tidak riak.
    buat jahat jgn sekali, tapi mesti sentiasa berhijrah kearah kebaikan.

    semoga Allah tetapkan iman kita semua.

    ReplyDelete
  2. salam cikli,
    sungguh tu... Allah Maha Menerima Taubat.

    ReplyDelete
  3. selamatkan iman si 'pemuda baik' itu.. Allahu Akbar..

    ReplyDelete
  4. salam ashraf,
    Ayuh! Mari kita sama-sama selamatkan dia!

    ReplyDelete
  5. Salam,

    Kunjungan balas...

    Saya tiada di tempat kejadian, jadi takleh nak pilih siapa yang patut diselamatkan... hik.. hik...

    Ya.. buat baik jangan riak, takut nanti jatuh muflis. Yang buat jahat tapi on the way nak buat baik itu mungkin lebih baik daripada yang riak itu...

    Wallahu'alam.

    ReplyDelete
  6. salam bawang goreng,
    Abah pun takde kat tempat kejadian...

    Setiap amalan bermula dengan niat. Bagi abah niat itu penting...

    ReplyDelete
  7. Dalam satu kisah yg betul-betul sama, cuma tak sempat diselamat, dua-dua mati, yg berniat jahat dapat su'ul khatimah (kematian buruk), most probably ke neraka, sedang yang nak bertaubat dapat husnul khatimah (kematian baik) dan insya-Allah, mendapat syurga..

    Ps. Katakan tak nak kepada dosa.

    ReplyDelete